Alueellinen toiminta

Yhdistys kannustaa jäseniään alueelliseen toimintaan ja tukee sitä toiminnallisesti mahdollisuuksiensa mukaan. Tällä sivulla tullaan julkaisemaan muun muassa vinkkejä alueellisen toiminnan käynnistämiseksi, tiedotetaan tulevista tapahtumista ja esitellään, millaista toimintaa kotikoululaisille ja kotikouluperheille on järjestetty eri puolella maata.

Pääkaupunkiseudun alueellinen toiminta

Suomen Kotikouluyhdistyksen pääkaupunkiseudun vertaisryhmä käynnisti loppukesästä 2018 avoimen toimintansa, joka pitää sisällään mm. kotikoululaisten ryhmätoimintaa (vertaistuki ja sosiaaliset taidot) kahden eri teeman ympärillä, joista toinen painottuu liikuntaan ja ryhmätoimintaan, toinen museokäynteihin ja työpajoihin.

Pääkaupunkiseudun alueellista toimintaa suunnittelevat ja organisoivat yhdistyksestä Taina Huhtamo (pj), Ilona Salminen ja Gunta Paavola.

Lue lisää tästä

Kevät 2019

Kevät 2019 sisältää, kuten syksyn ohjelmakin, vähintään yhden yhteisen kirjastokäynnin. Lisäksi yhdistys järjestää loppukeväästä, osalle jo perinteeksi muodostuneen, luontoretken Viikinlahdelle.

Tapaamisia on 2-3 kertaa kuukaudessa, ja ne ovat aina perjantaisin alkaen klo 13:30.

Kevään 2019 tapaamiset ovat seuraavina perjantaina: 18.1.2019 / 1.2.2019 / 15.2.2019 / 1.3.2019 / 15.3.2019 / 5.4.2019 / 26.4.2019 / 3.5.2019 / 17.5.2019/

Toiminta on avointa ja siihen voi osallistua kuka tahansa kotikoululainen, kotieskarilainen, entinen kotikoululainen, kotikoulua harkitseva, kotikoululaisen kaveri tai kummi tai kaima. Myös isovanhemmat ja sisarukset tervetulleita!

Suomen Kotikouluyhdistys ry:n jäsenet saavat kauden loppupuolella osallistumistodistuksen.

Huomioitavaa:

Luottamuksellisen ilmapiirin edellytyksenä pidämme sitä, että yhdistyksemme edustajan tiedossa on osallistujien henkilöllisyys. Osallistujien yksityisyydensuojan vuoksi tapaamisten järjestys ja tarkka ajankohta tiedotetaan erikseen kiinnostuneille osallistujille.

Tapaamisissamme edellytyksenä on, että ala-koululaisilla ja eskarilaisilla on oma aikuinen mukana. Isommat koululaiset voivat osallistua toimintaan vanhempien vastuulla. Suomen Kotikouluyhdistys ry ei vakuuta osallistujia: jokainen vastaa itse omasta ja lapsensa toiminnasta.

Pyrimme aina mahdollisuuksien mukaan järjestämään tapaamiset helposti sekä julkisella liikenteellä että yksityisautolla saavutettavaan paikkaan. Lisäksi pyrimme mahdollisuuksien mukaan huomioimaan esteettömyyden ja mahdollisuudet esimerkiksi vauvanhoitoon. Jos on jotain sellaista erityistä, jonka toivot meidän huomioivan tapaamisten järjestelyssä, niin ota yhteyttä!

Suomen Kotikouluyhdistys ry / Pk-seudun alueellinen toiminta

• Yhteystiedot: toimisto(at)suomenkotikouluyhdistys.fi
  • Facebook: Taina Huhtamo, Ilona Salminen, Gunta Paavola

OODI: YHTEINEN ILTAPÄIVÄ KESKUSTAKIRJASTOON TUTUSTUEN
Tutustumme uuteen keskustakirjastoon ja vietämme yhdessä mukavaa iltapäivää.

LUISTELUA, PULKKAILUA JA YHDESSÄOLOA
Sovimme erikseen kiinnostuneiden kanssa paikan, joka sopii mahdollisimman monelle osallistujalle.

KANSALLISMUSEO JA KANSALLISMUSEON VINTTI

Kansallismuseo tarjoaa mielenkiintoista tietoa ja silmäniloa kaiken ikäisille. Tarkemmat tiedot näyttelyistä löydät Kansallismuseon verkkosivuilta: https://www.kansallismuseo.fi/fi/

Vintissä pääset tutustumaan Suomen historiaan itse tekemällä ja kokeilemalla. Ratsasta hevosella, kudo räsymattoa, leiki kauppaa, kokeile liukuhihnatyötä tehtaassa tai rakenna taloa! Vintissä on ihmeteltävää ja kokemista kaikille: eri-ikäisten ja eri taustoista tulevien kesken syntyy hauskoja kohtaamisia ja juttutuokioita historiasta. Spontaania ja rentoa. Sellainen on Vintti.

Vintti sopii kaikille yli 7-vuotiaille. Nuoremmat voivat tutustua Vintin tehtäviin aikuisen kanssa. Yläikärajaa ei ole, Vintti sopii myös aikuisille.

Vintti on avoinna 12–17: https://www.kansallismuseo.fi/fi/naeyttelyt/vintti

Pääsymaksullinen paikka: Kansallismuseo on alle 18-vuotiaille ilmainen, aikuiset 12 €, alennettu pääsymaksu 9 € (pyrimme neuvottelemaan alennetun pääsymaksun mikäli osallistujissa useampi, jolla ei ole esim. museokorttia).

EVÄSRETKI TALVIPUUTARHAAN

Helsingin Kaupungin verkkosivut kertovat Talvipuutarhasta mm. näin:

Talvipuutarha on ollut yli 120 vuotta kaupunkilaisten virkistys- ja kohtauspaikka. Hienostunut eksoottisten kasvien keidas kutsuu viherretkelle kaikkina vuodenaikoina. Kasvien lisäksi kävijöitä ilahduttavat altaassa uiskentelevat karpit. Kesäisin ja vielä syksylläkin ohikulkija voi ihastella Talvipuutarhan edustan ruusutarhaa. Talvipuutarhaan tutustuu matkailijoiden ja kuntalaisten lisäksi päiväkoti- ja eläkeläisryhmiä, koululuokkia, opiskelijoita, yhteisöjä ja yrityksiä. Opastuksista on sovittava etukäteen.

Talvipuutarhassa on yli 200 erilaista kasvia. Palmuhuoneessa viihtyvät palmujen lisäksi huonekuuset ja puutarhan vanhimmat kasvit, yli satavuotiaat kameliapuut. Länsisiivessä on muun muassa kääpiöpalmuja, käpypalmu ja uljas kuningasmagnolia sekä vanhan ajan huonekasveja. Kaktushuone on puolestaan kaktusten ja mehikasvien valtakuntaa. Joulun kukkijoita ovat joulutähdet, atsaleat, tulppaanit, amaryllikset, hyasintit ja kielot. Pääsiäisenä kukoistavat pääsiäisliljat ja tulppaanit.

SISÄLIIKUNTAA

Käymme kokeilemassa erilaisia yleisurheilulajeja ja liikkumassa yhdessä joko Liikuntamyllyssä (Myllypuron metroaseman vieressä) tai Töölön Kisahallissa (Oopperatalon lähellä). Viime kerroilla olemme kokeilleet mm. seinäkiipeilyä, pituushyppyä ja sulkapalloa!

Liikuntamylly/Pääkaupunkiseudun palvelukartta: https://palvelukartta.hel.fi/unit/45927

Liikuntamylly on kaupungin omistama liikuntapaikka, joka palvelee monipuolisesti pääkaupunkiseudun kuntoliikuntaa ja huippu-urheilua. Se on yksi yleisurheilun valtakunnallisista harjoittelukeskuksista. Liikuntamyllyssä erikoista ovat sisäjuoksurata (200 m), pikajuoksurata ja yleisurheiluharjoittelupaikat. Tiloissa myös pingispöydät, sulkapalloverkot, salibandykenttä sekä kaksi eri kuntosalitreenipaikkaa. Liikuntamyllyssä liikunnalle tarkoitettuja tiloja yhteensä 12 060 m².

(Stadissa-verkkosivusto Liikuntamyllystä:  http://www.stadissa.fi/paikat/1328/liikuntamylly)

Töölön kisahalli/Pääkaupunkiseudun palvelukartta: https://palvelukartta.hel.fi/unit/45925

Töölön kisahalli oli aikaisemmin Messuhalli, joka valmistui vuonna 1935 monikäyttöhalliksi, jossa näyttelyiden ohessa pidettiin konsertteja, juhlia ja urheilutilaisuuksia. Vuoden 1952 olympialaisia varten sitä laajennettiin pohjoiseen ns. pikkumessuhallilla. Messuhalleissa suoritettiin kisojen voimistelu-, paini-, nyrkkeily- ja painonnostokilpailut sekä koripallon loppuottelut. Nykyisellään Kisahalli palvelee hyvin monipuolisesti helsinkiläisiä kuntoliikkujia ja säännöllistä kilpailutoimintaa. Rakennuksessa toimii myös Helsingin kaupungin liikuntaviraston hallinto.

(Stadissa-verkkosivusto Töölön kisahallista:

ARKKITEHTUURIMUSEO

Arkkitehtuurimme vuosikymmenet 1900-1970-näyttely: http://www.mfa.fi/nayttelyesittely?nid=13642975

Eri kausien tyylipiirteitä, teknisiä ratkaisuja, materiaaleja ja ja sisustuksia seurataan vuosikymmenittäin. Rakentamiseen liittyviä ilmiöitä tarkastellaan laajasta näkökulmasta, edeten suuremmasta pienempään; kaupunkisuunnittelusta julkisivumateriaaleihin ja sisustuksiin.

Arkkitehtuurimuseossa on lapsilla oma huone: http://www.mfa.fi/lapset

Arkkitehtuurimuseon ensimmäisessä kerroksessa sijaitsee lasten oma A&O-huone. A&O-huone on inspiroiva tila, missä arkkitehtuurin peruskäsitteistö avautuu leikin ja tehtävien kautta. Huone sopii ryhmille ja omatoimikävijöille. Huone on aina avoinna. Tervetuloa!

Pelaa halki vuosikymmenet: http://www.mfa.fi/arkkitehtuuripeli_esittely

Arkkitehtuurimme vuosikymmenet on myös koululaisille ja muille kiinnostuneille suunniteltu nettipeli, joka kertoo arkkitehtuurista eri vuosikymmenille tyypillisten rakennusten kautta. Kun kaikki vuosikymmenet ovat valmiina, voit liikkua vuosisadan alusta loppuun eri puolilla Suomea ja tutustua merkkiarkkitehteihin, monen tyyppisiin rakennuksiin ja tyylinvaihteluihin – ja omalla toiminnallasi varmistaa että rakennukset valmistuvat.

KORKEASAAREN ELÄINTARHA

Keväämmällä lähdemme tutustumaan Korkeasaaren eläintarhaan: https://www.korkeasaari.fi/

Pääsymaksullinen paikka: Normaalien pääsylippujen hinnat Korkeasaaren verkkosivuilla. Yhdistys tiedustelee mahdollisesta ilmaisesta tai alennetusta sisäänpääsymaksusta.

PALLOPELEJÄ, LEIKKEJÄ JA YHDESSÄOLOA

Tapaamme pallopeleihin sopivalla kentällä metroradan varrella, helposti saavutettavassa paikassa, jossa myös pääsy WC-tiloihin.

LUONTORETKI VIIKINLAHDELLE KUUSILUOTOON JA LAMMASSAAREEN

Jatkamme Pk-seudun kotikoululaisten perjantaitapaamisten jokakeväistä perinnettä ja teemme huiman luontoretken omien eväiden kanssa keskelle Viikinlahtea. Retki muodostuu pitkälti osallistujien mukaan, joko käymme yhdessä kohteessa tai molemmissa. Lammassaareen pääsee nyt levennettyjä pitkospuita pitkin. Kuusiluotoon ei ole esteetöntä pääsyä.

TYÖPAJAT
Maalis-huhtikuulle voimme pyrkiä järjestämään kotikoululaisten ryhmälle taidetyöpajaa tai tilaamaan kierrätysaiheisen opastuksen. Nämä kuitenkin edellyttävät ennakkoilmoittautumista ja järjestelyjä riippuen osallistujien ikäjakaumasta. Työpajoja on mahdollista saada osin maksuttomasti ja osin edullisin kustannuksin (riippuen kiinnostuneiden määrästä). Kiinnostuneita pyydetään ottamaan yhteyttä yhdistyksen sähköpostiin tai Taina Huhtamoon (Facebook).

TERVETULOA!