Pro gradun tutkimuskohteena unschooling-oppijat sekä tarkoituksenmukaiset oppivelvollisuuden edistymisen valvontamenetelmät

Suomen Kotikouluyhdistys ry:n tiedote 21.1.2020

Turun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnan kokoelmassa on julkaistu Joanna Hartmanin pro gradu –tutkielma:

”Sä koko ajan opit kaikesta ja siin ei o mitään häirikköjä vieressä” – Tutkimus oppimisesta, ohjauksesta ja oppivelvollisuuden edistymisen valvonnasta neljässä unschooling-perheessä Suomessa

Hartmanin (2019) pro gradu –tutkielma pureutuu tarkoituksenmukaisiin ja opetus- ja oppimismenetelmistä riippumattomiin oppivelvollisuuden edistymisen valvontamenetelmiin, jotka soveltuvat kaikkien kotioppijoiden valvontaan Suomessa ja auttavat tutkivaa opettajaa valvontatehtävässään. Tutkimuksen kohteena ovat unschooling-oppijat, joiden oppimistapahtuman keskiössä ovat oppijan omat mielenkiinnon ja innostuksen kohteet, minkä vuoksi koulumaiseen opiskeluun perustuvat valvontamenetelmät soveltuvat huonosti heidän oppivelvollisuutensa edistymisen valvontaan.

Tutkimukseen osallistuneiden neljän unschooling-perheen haastattelujen ja havainnoinnin lisäksi Hartman on käyttänyt Espoon valvontamenetelmiä kartoittaneen proseminaaritutkimuksensa kyselyaineistoa sekä Suomen Kotikouluyhdistys ry:n Kotioppijan seuranta -kyselyllä tuotettua aineistoa. Hartman tukeutuu tutkimuksessaan Jean-Jacques Rousseaun kasvatusajatuksiin, Lev Vygotskyn kulttuurihistoriallisen teorian ja lähikehityksen vyöhykkeeseen, Richard M. Ryanin ja Edward L. Decin itsemääräämisteoriaan, Ivan Illichin ja Hans-Ludwig Freesen koulukriittisiin ajatuksiin sekä tutkivan oppimisen ja kehittävän arvioinnin teorioihin.

Kotikoulua ja kotiopetusta Suomessa on tutkittu hyvin vähän. Hartmanin pro gradu –tutkielma tarjoaa suomalaiselle kotikoulukentälle tärkeää ja hyödyllistä tietoa sekä ehdotuksia muun muassa oppivelvollisen edistymisen seurannan yhdenmukaistamiseksi mielekkäästi ja tarkoituksenmukaisesti. Hartman on toiminut Suomen Kotikouluyhdistys ry:n hallituksen varapuheenjohtajana vuosina 2018 ja 2019.

Pysyvä linkki julkaisuun: https://www.utupub.fi/handle/10024/148764

Hartman, J. 2019. ”Sä koko ajan opit kaikesta ja siin ei o mitään häirikköjä vieressä”: Tutkimus oppimisesta, ohjauksesta ja oppivelvollisuuden edistymisen valvonnasta neljässä unschooling-perheessä Suomessa. Kasvatustieteiden tiedekunta. Turun yliopisto. Pro gradu –tutkielma.